انواع سنگ

سنگ یکی از مصالح ساختمانی کاربردی است که در نمای بیرونی و داخلی ساختمان به کار می‌رود. در انتخاب این مصالح پرکاربرد نکات و استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شوند. در این مقاله قصد داریم به فاکتورهای انتخاب سنگهای ساختمانی بپردازیم.

موارد مهمی که قبل از خرید سنگ ساختمانی باید به آن توجه داشت

برای این که بتوان از سنگ ساختمانی استفاده بهینه‌ای داشت قبل از خرید سنگ ساختمانی باید به مسائلی از جمله جنس سنگ، ابعاد و کاربرد آن توجه کنید. اگر از سنگ برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود این سنگ باید در مقابل شرایط و عوامل تخریب کننده جوی مقاومت بالایی داشته باشد، عواملی مثل رطوبت، حرارت بالا، یخ زدگی، ترک خوردگی، مقاومت در مقابل فرسایش و … از جمله مواردی است که برای سنگ نمای بیرونی باید به آن توجه داشت.

ویژگی سنگ ساختمانی مناسب برای فضای بیرونی

– بافت یک‌دست و یکنواخت داشته باشد.

– در برابر سایش مقاوم باشد.

– در برابر محیط های شیمیایی و قلیایی و اکسیداسیون مقاومت خوبی داشته باشد.

– عدم وجود خلل و فرج و پوسیدگی روی سطح

– مقاوم در برابر عوامل جوی از جمله باد، یخبندان، تغییرات دما و فرسایش

– مقاوم در برابر سایش

– مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت

– عدم وجود ترک یا شیار روی سطح سنگ

برای انتخاب بهتر از این نوع سنگ‌ها باید قبل از استفاده به فضای ساختمان و محل مورد نصب توجه کنید، همچنین شرایط جوی و عوامل آب وهوایی را در نظر داشته باشید. بهترین سنگ‌ها برای استفاده در فضای باز و نمای خارجی ساختمان شامل تراورتن، گرانیت و سنداستون است، بهترین  انتخاب با توجه به ویژگی‌های ذکر شده سنگ تراورتن است چرا که علاوه بر استحکام و دوام بسیار بالا نسبت به سایر سنگ‌های ساختمانی در این حوزه ارزان‌تر بوده و کاربری ساده تری دارد که استفاده از آن می تواند مقرون به صرفه باشد.

ویژگی‌های سنگ ساختمانی مناسب برای نمای داخلی

– تنوع در طرح و رنگ

– مقاومت و استحکام بالا در اثر ضربه و خش

– مقاومت مناسب در مقابل مواد قلیایی و اسیدی

– مقاومت در برابر مواد شیمیایی از جمله شوینده‌ها

– یک دست بودن سطح کار

– زیبایی ظاهری از نظر فیزیکی

– قابلیت صیقل خوردن بالا

– قیمت مناسب

سنگ‌های نمای داخلی ساختمان معمولا در قسمت پاگردها، پله ها و به صورت دیوارپوش تزئینی به کار می‌روند. با توجه به شرایطی که ذکر کردیم بهترین انتخاب از میان سنگ‌های ساختمانی برای بخش داخلی ساختمان سنگ‌های مرمر ، مرمریت ، گرانیت ، چینی ، سنگ آنتیک و … می‌باشند.

بهتر است از سنگ‌هایی که مقاومت بالاتری دارند برای پله‌ها و پاگردها استفاده شود، سنگ گرانیت برای این بخش از ساختمان بسیار مناسب است. در ساختمان‌های پر رفت و آمد مثل مدارس یا  اماکن اداری بهتر است از سنگ مرمر مرغوب یا گرانیت با کیفیت برای پله و راه پله‌ها استفاده شود.

برای استفاده از سنگ‌های ساختمانی در سرویس بهداشتی یا حمام بهتر است از سنگ‌هایی که در مقابل نفوذ آب مقاوم هستند و همچنین مقاومت خوبی در مقابل مواد شوینده و شیمیایی و اسیدها دارند استفاده شود، بهترین انتخاب برای این بخش‌ها سنگ تراورتن است که از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. سنگ‌های مرمر اگرچه ظاهر لوکس و زیبایی دارند اما در مقابل مواد شیمیایی بسیار ضعیف بوده و مقاومت پایینی دارند.

چه عواملی در عمر مفید سنگهای ساختمانی موثر هستند

روش‌های استخراج یکی از مهمترین عوامل در عمر سنگ‌های ساختمانی هستند، حتما می پرسید چگونه، گاهی اوقات شرایط استخراج نامناسب و انفجارها باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سنگ‌ها می‌شود، همین ترک‌ها در درازمدت در کنار سایر عوامل تخریبی می تواند باعث تخریب سنگ شود.

-در مورد سنگ‌های ساختمانی که بافت لالایه دارند، عملیات فرآوری سنگ از جمله برش یا صیقل بهتر است که در موازات لایه‌های طبیعی سنگ صورت گیرد.

– هریک از مراحل استخراج، ساب یا صیقل در صورتی که بدون دقت کافی انجام شود می‌تواند باعث ایجاد درزهای بسیار کوچک و ترک‌های ریز در بافت سنگ شود این عامل می تواند بروز پدیده هوازدگی را بیشتر کرده و نهایتا عمر مفید سنگ ساختمانی را کاهش دهد.

– از سنگ‌هایی که مقدار جذب بالای آب دارند فقط در مناطق خشک استفاده شود.

– سنگ‌های متخلخل نباید در شرایط سرد و مرطوب آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرند.

– بهتر است برای سنگ‌های ساختمانی که قرار است در محیط های سرد و یخبدان مورد استفاده قرار گیرند آزمایش مقاومت در مقابل یخبندان انجام شود.

انتخاب رنگ سنگ ساختمانی

انتخاب رنگ‌ها روی مقاومت سنگ تاثیرگذار هستند. معمولا در مورد سنگ‌های ساختمانی هرچه رنگ سنگ روشن‌تر باشد مقاومت بیشتری خواهد داشت، بنابراین رنگ‌های روشن نسبت به رنگ‌های تیره ارجحیت دارند. سنگ‌هایی با رنگ‌های سبز، لاجوردی و قرمز کمیاب هستند و به همین دلیل از نظر مادی نیز گرانترین سنگ‌ها را تشکیل می‌دهند.

برای تعیین رنگ سنگ ساختمانی باید آن را در فاصله حدود 20 تا 50 سانتی‌متری از چشم نگه داشت و رنگ دقیق آن را تشخیص داد. وجود کانی‌های ناپایدار در سنگها و همچنین اکسیداسیون یا قرار گرفتن در شرایط جوی ممکن است باعث تغییر رنگ در برخی از انواع سنگ‌ها شود. بهتر است قبل از انتخاب سنگ به ویژه در مورد نمای بیرونی حتما در مورد رنگ آن مطالعه داشته باشید.

کدر شدن سنگ‌های سفید و صیقلی یا تغییر رنگ در سنگ‌ها در شرایط مختلف جوی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، شوره‌زدگی سنگ‌ها و وجود مواد معدنی در سنگ‌ها  از جمله مواردی است که در تغییر رنگ سنگ‌های ساختمانی کاملا رایج است.

قیمت سنگ‌های ساختمانی

یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب سنگ‌های ساختمانی قیمت آنها است که با توجه به عواملی چون کاربرد سنگ، فراوانی سنگها، تغییرات رنگ و بافت، قابلیت دسترسی، استحکام و دوام و البته کاربرد سنگ‌ها  تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...